Beslenmede karlı çıkmanın en etkili yolu: Doğru alışveriş

Beslenmede karlı çıkmanın en etkili yolu doğru alışveriş

Beslenmek için öncelikle yiyeceklerin temin edilmesi gerekir. İster pazardan, ,ister marketten, isterseniz bir restorandan satın alın, her nereden alırsanız alın yiyecekleri satın alırken bazı kuralları aklınızdan çıkarmayın.
Eğer yiyecekleri satın almadan önce gerekli planlamaları yapmazsanız, size çok pahalıya mal olabilir. Örneğin bayat balıktan zehirlenebilir, tüketeceğinizden fazla aldığınız ekmeği çöpe atarak israfa neden olabilirsiniz. Ekonomik açıdan, zaman açısından, yeterli ve dengeli beslenme açısından planlanarak yapılan her alışveriş size kar getirir. Bu nedenle bir an önce yiyecek ve içeceklerin satın alma ilkelerini öğrenerek hayata geçirin.

Yiyecek ve içecekleri satın alırken nelere dikkat etmeliyiz?

1- Beş temel yiyecek grubundan yeteri kadar satın alın.
Her Grup yiyeceklerden İhtiyaçlarınızı belirleyin. Aylık olarak ayırdığınız bütçeyi çok iyi dengeleyin. Örneğin ayırdığınız parayla süt ve süt ürünlerini hiç almadıysanız, ekmek ve tahıl grubu yiyecekleri ihtiyacınızdan fazla aldıysanız sağlıklı beslenmeniz açısından bir dengesizlik yaratmış olursunuz.
Beş temel yiyecek grubu var, bunlar;
• Et-tavuk-balık-yumurta-hindiden oluşan et grubu
• Süt-yoğurt-peynir grubu
• Sebze ve Meyveler
• Tahıllar-Kuru baklagiller (ekmek vb)
• Yağ grubu (zeytin vb)

2-Bütçe dengesini iyi sağlayın.
Her yiyecek grubunun içinde pahalıdan ucuza birçok seçenek bulunur. Örneğin et grubundan kırmızı et çok pahalıyken, tavuk daha ucuzdur. Kaşar peynir pahalı olabilir ama lor peyniri ucuzdur ve daha az kalori içerir.

3- Sadece fiyatına bakarak yiyecek satın almayın.
Yiyeceklerin satın alınması için ucuz olması yeterli değildir. Örneğin ucuza satılan ıspanaklar fazla hırpalanmış, çamurlu, tarladan 3- gün önce koparılmış olabilir. Dolayısıyla yemeğini yapmak için yarısını çöpe atmak durumunda kalabilirsiniz. Ayrıca sebze ve meyvelerin hasad edildikten sonra en geç 2- 3 gün içinde tüketiciyle buluşması gerekir.
Uzun süre dayanmayacak yiyeceklerlerin çok fazla miktarda alınması da yine israfa neden olacağı için uygun fiyatlı bile olsa alınmaması gereklidir.

4- Sebze-Meyve-Balık Gibi yiyecekleri mevsiminde tüketmeye özen gösterin.
Turfanda dediğimiz sera ürünü sebze ve meyveler oldukça pahalıya satılmaktadır. Ayrıca normal mevsimindeki koku ve lezzette olmayabilirler. Dilerseniz bazı yiyecekleri mevsiminde ucuza satın alıp konserve yapma, derin dondurucuda saklama, kurutma gibi bazı işlemlerden geçirerek daha sonraki mevsimlerde kullanabilirsiniz.
Yaz mevsiminde balık çeşitleri oldukça azdır. Örneğin yaz mevsiminde hamsi bulmak çok zordur bulunsa dahi ya dondurulmuş yahut çok pahalıdır. Bu nedenle hangi balığın hangi ayda bol bulunduğunu öğrenin ve alışveriş listenizi buna göre hazırlayın.

5- Kışlık yiyeceklerinizi hazırlamak için yaz aylarını fırsat bilin.
Tarhana, reçel, salça, turşu, konserveler ve derin dondurucuya konulan sebze ve meyveler yaz aylarında malzemeleri ucuzken yapılmalıdır. Uzun süre saklanacak yiyeceklerin saklama koşullarına dikkat edilmelidir.

6-Son kullanma tarihini kontrol etmeden hiçbir yiyecekleri satın almayın.
Mutlaka son kullanma tarihine bakın. Ambalajın üzerinde eğer silinmiş ya da yazmıyorsa mutlaka bir yetkiliye durumu bildirin. Tarihi geçmiş ya da belirtilmemiş hiçbir ürünü satın almayın.
7- Ambalajsız ve açıkta satılan yiyecekleri satın almayın.
Sebze ve meyve dışındaki tüm yiyecekler ambalajlı ve etiketlenmiş olarak satılmak zorundadır. Bu nedenle üzerinde etiketi bulunan, ambalajı yırtılmamış, patlamamış, bombeleşmemiş, soğukta saklanması gerekenlerin dolapta bulunduğu yiyecekleri satın alın.

Yukarıda kısaca satın alma ilkelerini özetlemeye çalıştım. Bu 7 püf noktaya dikkat ettiğiniz takdirde güveni ve sağlıklı beslenmek için çok önemli bir aşama kaydedebilirsiniz. Önümüzdeki günlerde sebzelerin, meyvelerin, etin, yoğurdun kısacası çeşitli yiyeceklerin nasıl satın alınması gerektiğini ve depolama koşullarını ayrıntılı olarak sizlerle paylaşacağım. Sorularınız olursa bana mail göndererek iletebilirsiniz. Yanıtlarını sonraki yazılarımda yer veremeye çalışırım.

Sağlıklı günler dilerim.

Diyetisyen Aysen Arıcan
www.aysenarican.com
aysenarican@diyetistanbul.com